0. Rada státu
0. RADA STÁTU
- Základní rozdělení je podle návrhu Ing. Blahynky, resp. jeho návrhu rozdělení ministerstev.
- Každá „technická otázka“ musí mít svou filozofickou, nadřazenou otázku
- Otázky mohou být „vnášeny“ do mediálního prostoru opakovaně s časovými rozestupy
0.1. VOLEBNÍ SYSTÉM, PRÁVO, STRUKTURA A ROLE STÁTU
- Jakou má mít úlohu a funkce náš stát?
- T: Je funkcí a základní úlohou státu zajistit obranu, zdravotnictví, školství a důchody? … příp. i další?
- T: Mají si být ve státě všichni formálně rovni?
- T: Existují nezcizitelná práva jako svoboda, právo na život, právo sledovat osobní štěstí atd., které má stát chránit?
- T: Má stát chránit a vytvářet podmínky pro sledování osobního štěstí? … jak?
- T: Má stát vytvářet, resp. podporovat kooperativní náladu ve společnosti? … jak?
- T: V případě konfliktu zájmu osobního štěstí a společného zájmu občanů v rámci státu – co má mít přednost?
- Má být lid zdrojem veškeré moci?
- T: Může nebo nemůže několik soudců ÚS zrušit vůli lidu?
- T: Jak lidu umožnit, aby vstupoval do politiky dostatečně často?
- T: Jakou roli mají hrát referenda? Jakou občanská shromáždění (citizen assemblies)?
- Co je prvním a základním úkolem politického systému?
- T: Existuje něco, co se za žádných okolností nesmí být řízeno ani významně ovlivňováno politickým systémem?
- T: Existuje nějaké riziko, kterému se musíme vyhnout i za cenu toho, že by zhoršilo fungování politického systému?
- T: Existuje nějaký úkol tak významný, že jej politický systém musí vykonávat i za cenu omezení občanských svobod?
- Je parlamentní demokracie optimálním nástrojem pro to, co potřebujeme? Poskytuje optimální kombinaci efektivity, moudrého rozhodování, koncentrace moci a nízkého rizika zneužití?
- Má být Česká republika unitárním státem, federací nebo kompromisem? (krajské uspořádání můžeme chápat jako federaci krajů)
- T: Co udělat s kraji a okresy? Jak rozdělit pravomoce mezi centrální vládu, kraje, okresy, obce?
- Má mít národní právo přednost?
- Je nějaké flexibilní řešení, které by umožnilo měnit strukturu vlády podle momentálních potřeb?
- Je možné najít mechanismy, které znesnadní ovládnutí moci zájmovými skupinami?
- Existuje ještě nějaká jiná obrana proti byrokracii než absolutní moc centra?
- Jak má být volena a organizována vláda? Mají existovat ministerstva, úřad prezidenta? Jaké má mít pravomoci?
- T: Má být volební systém průběžný? … u průběžného – mají být aktivní a pasivní volby?
- T: Má být dvoukomorový systém?
- T: Mají být politici odvolatelní? Je žádoucí kontrola práce zastupitelů během mandátu? Jak ji zajistit?
- T: Má existovat „bílý“ volební lístek?
- T: Volební neúčast – má být časová penalizace ve vyřizování věcí od státu pro občany neúčastnících se voleb?
- T: Máme zachovat stávající volební systém a systém parlamentních stran? Pokud ne, jak ho změnit?
- T: Máme nějak měnit roli prezidenta? Jak a proč?Jak zabezpečit nezávislost ústavních soudců?
- Řízení státu má být na procesy nebo cíle?
- T: Obrazně – mají přednost práva „žabičky kuňkalky“ nebo státní opatření, resp. rozhodnutí ve prospěch občanů státu?
- Jaký politický a volební systém vnímáte jako nejlepší pro ČR?
- Jakou roli v něm mají hrát politické strany, prezident, referenda, občanská shromáždění apod.?
- Jak chcete motivovat občany k volbám, chcete penalizovat neúčast ve volbách apod.?
- Je problémem přílišná byrokracie a přebujelé zákonodárství? Co s tím?
- Jaké instituce v Česku drží reálnou moc a jaké jsou jim podřízené? Zachovat, změnit?
0.2. IDENTITA, JAZYK
- Má být základem státu národ?
- T: Pokud ne, z čeho jiného má vycházet občanská sounáležitost (tak, aby zahrnovala všechny občany státu a právě jenom je)?
- Je přijatelnou budoucností rozpuštění v nějakém jiném národě? Proč ano? Proč ne?
- Bude-li základem státu národ, jaké postavení mají mít příslušníci jiných národů, kteří trvají na své etnické identitě?
- Kdo bude považován za „Čecha“, resp. platného příslušníka českého státu?
- Sjednocení jazyka (je to možné?)
- Jak budovat v kolektivním vnímání konstantní “zcizování společnosti“ (neboli docílit potvrzování vlastní identity na základě negace)
- Trváme nadále na masarykovském pojetí českého národa (humanistické a osvícensko-racionální)?
- T: Pokud ne, co je smyslem národní existence? Pokud jen přežití jedinců, nedalo by s to zařídit jinak?
- Má být privilegována či chráněna určitá verze dějin? Pokud ano, tak která?
- Jakou roli má mít v národním životě organizované náboženství?