Souhlas Česka

7. Ministerstvo školství

7. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ

(školství, kultura, věda, výzkum a inovace, média)

  • Základní rozdělení je podle návrhu Ing. Blahynky, resp. jeho návrhu rozdělení ministerstev.
  • Každá „technická otázka“ musí mít svou filozofickou, nadřazenou otázku

7.1. ŠKOLSTVÍ A VĚDA

  1. Otázka existence, resp. regulace soukromého školství v návaznosti na reálné nebo stanovené potřeby státu
  2. Státní podpora vědy v návaznosti na nakládání s výsledky
  3. Rozsah a cíle státního školství
  4. Má být veškeré školství bezplatné? Pokud ano, jakou roli mají hrát placené soukromé školy?
  5. Má existovat jakýsi soubor minimálních znalostí z přírodních a sociálních věd, které má znát každý občan?
  6. Co by mělo být hlavním smyslem vzdělávání?
  7. Jak sladit školství s potřebami trhu? Potřebujeme nějak regulovat např. společensko-vědní obory na VŠ (gender studies), a naopak podpořit obory technické?
  8. Jak organizovat spolupráci vědy a podniků?
  9. Potřebujeme vůbec základní výzkum?
  10. Jak podpořit racionalitu proti pověrčivosti (aby nebylo zapotřebí každý rok cenzurovat zaručené zprávy o tom, že pití kyseliny sírové chrání před rakovinou)?
  11. Co jsou největší výzvy, které ve školství vidíte?
  12. Jaké výzvy/příležitosti vidíte v souvislosti s moderními technologiemi a jak na ně reagovat?
  13. Jak najít ideální rovnováhu mezi centrálním řízením škol ze strany státu a jejich autonomií?
    1. T: Má existovat akademie věd? Pokud ne, čím má být nahrazena? Totéž o obou grantových agenturách.
    2. T: Co udělat s předchozími reformami školství (inkluze, zavedení RVP, apod.)?
    3. T: Jak by měla vypadat výuka na školách, aby využívala starých zkušeností a zároveň zohledňovala poznatky moderní psychologie a neurovědy?
    4. T: Má být nějaká autorita, která bude odpovědná nejen za provoz škol, ale především za výsledky?
    5. T: Jak se ubránit rodičům, aby netrvali na nízké úrovni výuky?
    6. T: Učit děti společně nebo je třídit podle schopností? Zaměření spíše na talenty nebo všeobecně dobrou úroveň?
    7. T: Jak vybudovat skvělý a snadno dostupný systém celoživotního vzdělávání?
    8. T: Čím nahradit současný naprosto zoufalý systém rekvalifikací?
    9. T: Jak zabránit tomu, abychom financovali vzdělání těch, kdo pak odejdou do ciziny?
    10. T: Pokud jsou lidé tou základní hodnotou, jak plynule zvyšovat schopnosti?
    11. T: Co s inkluzí? Co s osmiletými gymnázii? Co s učňovským školstvím?
    12. T: Vrátit v nějaké podobě do sylabu branou výchovu?
    13. T: Jak revidovat ZSV (základy spol. věd), aby byly v souladu se zájmy ČR?
    14. T: Jak omezit obrovskou roli politických neziskovek ve vzdělávání?
    15. T: Jak se postavit k digitálním technologiím, mobilům na školách, AI atd.?
    16. T: Má existovat státní program podpory fyzické zdatnosti?

7.2. MÉDIA, SOCIÁLNÍ SÍTĚ, NGO

  1. Jak docílit budování identity v době sociálních sítí? (neboli jak vytvořit protiváhu vůči obrazu světa, který je vnímán přes obrazovky nehledě na to jestli se jedná o husity nebo občanskou válku v USA) (Nabízí se otázka budování identity skrze sjednocení zájmů, jak je v tomto případě sjednotit?)
  2. Jaké podporovat vzory? (sportovci?) (budování národní hrdost). Jak vybrané vzory udělat přitažlivé (Lacan, The other), jak vybrat správná hesla, kterými se naplní veřejný prostor a atmosféra.
  3. Jak vrátit médiím jejich roli hlídacího psa demokracie? Jak řešit politický vliv médií?
  4. Čeho se snažit dosáhnout ve vztahu k sociálním sítím?
  5. Jakou roli má stát hrát vůči mediální sféře – internetovým deníkům, TV, rozhlasu, a jak se stát má, či nemá, zapojit do informační války (dezinfo, strategická komunikace).
    1. T: Zachovat Českou televizi? Jak zabezpečit její nestrannost a nezávislost?
    2. T: Co s různými fakt-checkingovými a proti „dezinfu“ bojujícími neziskovkami?
    3. T: Má mít vláda své médium?
    4. T: Jaká má být role České televize a Českého rozhlasu v politickém životě? Jak to zajistit?
    5. T: Mají být funkcionáři neziskovek, významní novináři a významní manažeři podrobeni stejné transparentnosti jako politici (majetková přiznání apod.)?
    6. T: Jak to má být s odpovědností novinářů za zveřejňování nepravdivých informací?
    7. T: Má být omezen přístup nezletilých na sociální sítě

7.3. KULTURA A NÁBOŽENSTVÍ

  1. Jaká by měla být estetika celého projektu vize pro ČR, která by propojila generace? Jak pojmout tuto vizi i jako estetický, umělecký projekt? Jak dosáhnout toho, že tu budou billboardy, sochy, divadelní hry, architektonické výtvory a generace umělců, která z myšlenky vize tvoří? Jak propsat vizi až do normy vztahu muže a ženy, podoby rodiny apod.? Pokoušet se celý proces nějak manažovat nebo ho musíme nechat být zcela organický?
  2. Jak vybrat a podporovat vznik velkých děl jako jsou filmy od Tarkovského, apod., – nabízí se podpora umění zdola (umělecké rezidence)
  3. Co přesně čekáme od podpory kultury? Jak toho dosáhnout co nejefektivněji?
  4. Má být nějaké privilegované náboženství nebo dokonce státní náboženství? Má naopak být nějak omezena svoboda vyznání (otázka politického Islámu)?
    1. T: Jaké kulturní instituce má státní rozpočet financovat? (Národní divadlo, Národní muzeum, Národní galerie, Česká filharmonie…)
    2. T: Mají být služby těchto institucí zdarma?
    3. T: Jak zajistit, aby tyto instituce nebyly uneseny úchyly nebo cizími intelektuály?
    4. T: Má být AVU pouze zapálena nebo vyhozena do povětří?
    5. T: Jakým způsobem má být vykonána poprava Kateřiny Olivové?
    6. T: Mají být zavedeny nějaké nástroje kultivace obyvatel (viz. bývalá Nedělní chvilka poezie)

7.4. SPORT

  1. Má se nějak změnit přístup státu ke sportu? Jak
    1. T: Jak vytvořit síť sportovišť a jaké sporty propagovat? (Neboli místo, kde se budou tvořit komunity a setkávat děti v různých sfér) (tedy takový systém, který obchází ten školský, kde se děti třídí dle finančního kapitálu či IQ)