Přeskočit na obsah
7. MINISTERSTVO ŠKOLSTVÍ
(školství, kultura, věda, výzkum a inovace, média)
- Základní rozdělení je podle návrhu Ing. Blahynky, resp. jeho návrhu rozdělení ministerstev.
- Každá „technická otázka“ musí mít svou filozofickou, nadřazenou otázku
7.1. ŠKOLSTVÍ A VĚDA
- Otázka existence, resp. regulace soukromého školství v návaznosti na reálné nebo stanovené potřeby státu
- Státní podpora vědy v návaznosti na nakládání s výsledky
- Rozsah a cíle státního školství
- Má být veškeré školství bezplatné? Pokud ano, jakou roli mají hrát placené soukromé školy?
- Má existovat jakýsi soubor minimálních znalostí z přírodních a sociálních věd, které má znát každý občan?
- Co by mělo být hlavním smyslem vzdělávání?
- Jak sladit školství s potřebami trhu? Potřebujeme nějak regulovat např. společensko-vědní obory na VŠ (gender studies), a naopak podpořit obory technické?
- Jak organizovat spolupráci vědy a podniků?
- Potřebujeme vůbec základní výzkum?
- Jak podpořit racionalitu proti pověrčivosti (aby nebylo zapotřebí každý rok cenzurovat zaručené zprávy o tom, že pití kyseliny sírové chrání před rakovinou)?
- Co jsou největší výzvy, které ve školství vidíte?
- Jaké výzvy/příležitosti vidíte v souvislosti s moderními technologiemi a jak na ně reagovat?
- Jak najít ideální rovnováhu mezi centrálním řízením škol ze strany státu a jejich autonomií?
- T: Má existovat akademie věd? Pokud ne, čím má být nahrazena? Totéž o obou grantových agenturách.
- T: Co udělat s předchozími reformami školství (inkluze, zavedení RVP, apod.)?
- T: Jak by měla vypadat výuka na školách, aby využívala starých zkušeností a zároveň zohledňovala poznatky moderní psychologie a neurovědy?
- T: Má být nějaká autorita, která bude odpovědná nejen za provoz škol, ale především za výsledky?
- T: Jak se ubránit rodičům, aby netrvali na nízké úrovni výuky?
- T: Učit děti společně nebo je třídit podle schopností? Zaměření spíše na talenty nebo všeobecně dobrou úroveň?
- T: Jak vybudovat skvělý a snadno dostupný systém celoživotního vzdělávání?
- T: Čím nahradit současný naprosto zoufalý systém rekvalifikací?
- T: Jak zabránit tomu, abychom financovali vzdělání těch, kdo pak odejdou do ciziny?
- T: Pokud jsou lidé tou základní hodnotou, jak plynule zvyšovat schopnosti?
- T: Co s inkluzí? Co s osmiletými gymnázii? Co s učňovským školstvím?
- T: Vrátit v nějaké podobě do sylabu branou výchovu?
- T: Jak revidovat ZSV (základy spol. věd), aby byly v souladu se zájmy ČR?
- T: Jak omezit obrovskou roli politických neziskovek ve vzdělávání?
- T: Jak se postavit k digitálním technologiím, mobilům na školách, AI atd.?
- T: Má existovat státní program podpory fyzické zdatnosti?
7.2. MÉDIA, SOCIÁLNÍ SÍTĚ, NGO
- Jak docílit budování identity v době sociálních sítí? (neboli jak vytvořit protiváhu vůči obrazu světa, který je vnímán přes obrazovky nehledě na to jestli se jedná o husity nebo občanskou válku v USA) (Nabízí se otázka budování identity skrze sjednocení zájmů, jak je v tomto případě sjednotit?)
- Jaké podporovat vzory? (sportovci?) (budování národní hrdost). Jak vybrané vzory udělat přitažlivé (Lacan, The other), jak vybrat správná hesla, kterými se naplní veřejný prostor a atmosféra.
- Jak vrátit médiím jejich roli hlídacího psa demokracie? Jak řešit politický vliv médií?
- Čeho se snažit dosáhnout ve vztahu k sociálním sítím?
- Jakou roli má stát hrát vůči mediální sféře – internetovým deníkům, TV, rozhlasu, a jak se stát má, či nemá, zapojit do informační války (dezinfo, strategická komunikace).
- T: Zachovat Českou televizi? Jak zabezpečit její nestrannost a nezávislost?
- T: Co s různými fakt-checkingovými a proti „dezinfu“ bojujícími neziskovkami?
- T: Má mít vláda své médium?
- T: Jaká má být role České televize a Českého rozhlasu v politickém životě? Jak to zajistit?
- T: Mají být funkcionáři neziskovek, významní novináři a významní manažeři podrobeni stejné transparentnosti jako politici (majetková přiznání apod.)?
- T: Jak to má být s odpovědností novinářů za zveřejňování nepravdivých informací?
- T: Má být omezen přístup nezletilých na sociální sítě
7.3. KULTURA A NÁBOŽENSTVÍ
- Jaká by měla být estetika celého projektu vize pro ČR, která by propojila generace? Jak pojmout tuto vizi i jako estetický, umělecký projekt? Jak dosáhnout toho, že tu budou billboardy, sochy, divadelní hry, architektonické výtvory a generace umělců, která z myšlenky vize tvoří? Jak propsat vizi až do normy vztahu muže a ženy, podoby rodiny apod.? Pokoušet se celý proces nějak manažovat nebo ho musíme nechat být zcela organický?
- Jak vybrat a podporovat vznik velkých děl jako jsou filmy od Tarkovského, apod., – nabízí se podpora umění zdola (umělecké rezidence)
- Co přesně čekáme od podpory kultury? Jak toho dosáhnout co nejefektivněji?
- Má být nějaké privilegované náboženství nebo dokonce státní náboženství? Má naopak být nějak omezena svoboda vyznání (otázka politického Islámu)?
- T: Jaké kulturní instituce má státní rozpočet financovat? (Národní divadlo, Národní muzeum, Národní galerie, Česká filharmonie…)
- T: Mají být služby těchto institucí zdarma?
- T: Jak zajistit, aby tyto instituce nebyly uneseny úchyly nebo cizími intelektuály?
- T: Má být AVU pouze zapálena nebo vyhozena do povětří?
- T: Jakým způsobem má být vykonána poprava Kateřiny Olivové?
- T: Mají být zavedeny nějaké nástroje kultivace obyvatel (viz. bývalá Nedělní chvilka poezie)
7.4. SPORT
- Má se nějak změnit přístup státu ke sportu? Jak
- T: Jak vytvořit síť sportovišť a jaké sporty propagovat? (Neboli místo, kde se budou tvořit komunity a setkávat děti v různých sfér) (tedy takový systém, který obchází ten školský, kde se děti třídí dle finančního kapitálu či IQ)
Post Views: 45
Mohlo by se vám také líbit